Martí Soler

La idea d’escoltar música fora dels àmbits habituals a l’antiguitat: celebracions religioses, festes populars i els espais reservats a la noblesa i als propietaris de grans fortunes, es va introduint cap el final de l’edat mitja i els principis del renaixement. En aquests espais, per raons lògiques la idea original no era fer-hi concerts ni òperes, per tant es van anar adaptant a mesura que la demanda es va anar incrementant.

Aquest procés no s’ha detingut ja que a cada època s’han anat produint tota mena de canvis tan estilístics com de públic, i això a convertit  l’audició en molts cassos en una excusa per a altres activitats de tots tipus: balls a discoteques com a centre social de grups determinats per les tendències del moment, música de fonts de grans magatzems, música de fonts per a qualsevol cosa etc.

Per tant la meva proposta va en direcció contrària, un espai tancat però ampli, amb una bona acústica i de dimensions no excessivament grans, i per tant un cert retorn al concepte de música de càmera.

La meva música és la fusió de quatres grans corrents musicals: El jazz amb les seves extensions, a) blues, b)rock, c)funk. Elflamencadaptat i barrejat amb els meus temes però sempre respectant el compàs de cada “palo”, a) soleá, b) bulería, c) fandango. La raga, estudiada amb el mestre Shyam Sunder i practicada amb el tablista Jordi Rallo, qui ha col·laborat des dels inicis d’aquestes gravacions i d’abans, tant en els temes de raga com en pràcticament totes les peces que he gravat, i finalment la música de càmera, adaptada a un concepte totalment personal.

Els músics que han col·laborat en la gravació d’aquests discos son:  Jordi Rallo amb les tablas i percussions de tot tipus, Maurici Villavecchia amb l’assessorament musical en general, (harmonitzacions, contrapunt, arranjaments i producció), i amb el piano, l’acordió i el teclat, Montserrat Soleramb la flauta travessera, Jorge Sarraute i Eduard Altaba, amb el contrabaix i el baix elèctric, Quico Samsó amb la bateria, Liba Villavecchia amb els saxos tenor i alt, Shyam Sunder amb el bansuri, (flauta índia de bambú), la tampura i la composició i direcció de la Raga Bhimpal·lassi, Quim Ollé amb el bansuri i la flauta travessera en do,Mariela Redondoamb la veu i el teclat, Pau Soleramb la guitarra clàssica, Manel Josephamb les seves veus, el seu carisma i la seva simpatia, i finalment un record per l’amic i gran músic que va ser Roger Blàvia que va col·laborar amb el cajón, les palmes i percussions variades, i el bodhrán irlandès.   

També un agraïment especial al meu germà Toti Soler per donar-me permís per a arrenjar i adaptar els seus temes, Alexandre Galí i Cues d’estels.

Per tant només em queda desitjar-vos una feliç audició i el desig de que aquesta música es converteixi en una bona amiga i una bona companyia en el vostre espai i el vostre  temps.